Van hoogbegaafden wordt verwacht dat ze goed kunnen leren en met succes een opleiding aan een universiteit afronden. Dat dit beeld niet klopt zien we vaak in de praktijk. Bekend is dat hoogbegaafden met regelmaat vastlopen op de universiteit. Echte cijfers zijn er naar mijn weten niet, maar bekend is dat een deel de handdoek in de ring gooit en zijn of haar academische opleiding niet afmaakt. Volgens Frans Corten, expert op het gebied van hoogbegaafdheid, is de universiteit niet altijd de juiste plek voor hoogbegaafden.
In zijn boek ‘Uitzonderlijk talent’ geeft Corten het voorbeeld van een oud-student kernenergie die erachter kwam dat theoretische modellen niet klopten, terwijl die al jaren op de universiteit werden gebruikt. Mensen reageerden niet bezorgd, maar boos. Hoewel universiteiten zeggen dat ze kennis willen vergaren en verder willen komen, gebeurt dat niet altijd. Hierdoor raken hoogbegaafden gefrustreerd.
Corten begeleidt al sinds 2001 hoogbegaafden en andere uitzonderlijke talenten in hun loopbaan en heeft hierover verschillende artikelen gepubliceerd. Hij is met recht één van de pioniers op het gebied van hoogbegaafde volwassenen en werkt vanuit zijn eigen organisatie Werk en Waarde.