Heb je een zieke medewerker in dienst die is blijven doorwerken na het bereiken van de AOW-gerechtigde leeftijd of wil je iemand met een AOW-uitkering in dienst nemen maar ben je bang voor de lange loondoorbetalingsverplichting bij ziekte? In deze blog leg ik uit hoe het precies zit met de doorbetalingsplicht bij ziekte.
Sinds 1 januari 2016 geldt de Wet werken na de AOW-gerechtigde leeftijd. In deze wet staat dat de doorbetalingsplicht van een AOW ontvangende werknemer beperkt is tot 13 weken en minimaal 70% van het loon moet zijn. Tijdens deze periode geldt dus een opzegverbod wegens ziekte. In tegenstelling tot ‘gewone’ werknemers hoef je AOW’ers dus niet twee jaar, maar dertien weken salaris door te betalen.
Ander goed nieuws. Als werkgever van een zieke AOW’er heb je minder zware re-integratieverplichtingen ten opzichte van je werknemer. Zo hoef je in dit geval geen plan van aanpak op te stellen en geen inspanningen te verrichten voor re-integratie tweede spoor.
Maar let op: alleen de loondoorbetalingsplicht stopt na 13 weken. De arbeidsovereenkomst blijft gewoon bestaan. Deze kan wel opgezegd worden. Voor een ontslagvergunning van het UWV zal aannemelijk gemaakt moeten worden dat er geen herstel zal plaatsvinden binnen dertien weken (normaal zesentwintig) of dat er geen aangepast werk kan worden verricht.